Jak wybrać kompetentną kancelarię prawną w Warszawie lub Lublinie?

0
59
4.5/5 - (2 votes)

Z uwagi na nieustanny rozwój otoczenia prawnego i rosnący poziom jego złożoności, przedsiębiorcy działający w wielu polskich miastach muszą poważnie podejść do wyboru odpowiedniego pełnomocnika. Niezależnie od specyfiki branży czy etapu działalności, skorzystanie z usług sprawdzonej kancelarii może być bardzo pomocne przy realizowaniu wielu operacji gospodarczych. Specjalistę prawnego warto zawsze dobrać na podstawie merytorycznych kryteriów, uwzględniając przy tym specyfikę lokalnego rynku.

Specjalizacja kancelarii

Przedsiębiorcy są obecnie zmuszeni do funkcjonowania w bardzo dynamicznym otoczeniu prawnym. Wynika to nie tylko ze zmian wprowadzanych w ustawodawstwie krajowym, ale też konieczności dostosowania się do wymogów prawa wspólnotowego czy różnych konwencji międzynarodowych. W ocenie kompetencji kancelarii prawnej warto więc wziąć pod uwagę jej specjalizację. Eksperci mogą bowiem zajmować się nie tylko ogólną obsługą korporacyjną i prawem pracy. Obecnie kancelarie często ukierunkowane są na konkretne dziedziny, w tym prawo budowlane i obsługę deweloperów, dofinansowania unijne i zamówienia publiczne, prawo podatkowe, doradztwo transakcyjne, restrukturyzacje i upadłości czy nawet prawo lotnicze lub obsługę branży IT. Na uwagę pod tym względem zasługuje oferta https://5e.legal/. Kancelaria ta zatrudnia adwokatów, radców prawnych czy doradców podatkowych i restrukturyzacyjnych, którzy kompleksowo łączą w swoich kompetencjach różne dziedziny prawa.

Zasięg świadczenia usług

Lokalizacja kancelarii jest bardzo istotna dla przedsiębiorstw, które prowadzą działalność o ściśle regionalnym charakterze. Przykładem może być firma funkcjonująca w dużym mieście, np. w Warszawie. W takim przypadku kancelaria powinna odznaczać się doświadczeniem operacyjnym w środowiskach, które cechuje bardzo wysoka konkurencyjność. Jeżeli natomiast podmiot działa chociażby na terenie Lublina, dobrym rozwiązaniem będą specjaliści zaznajomieni ze specyfiką lokalizacji pod kątem akademickim czy administracyjnym. Nieco inne wymagania mogą mieć przedsiębiorstwa operujące na wielu krajowych rynkach jednocześnie. W takim przypadku kancelaria powinna zapewniać dostęp do usług zdalnych, a także bezproblemowy dostęp do cyfrowych systemów zarządzania dokumentacją prawną.

Komplementarność doradztwa

Dla wielu przedsiębiorców kancelaria musi sprawnie działać nie tylko jako bezpośredni usługodawca, ale też swego rodzaju partner strategiczny. W takim przypadku oferta powinna być komplementarna, czyli skoncentrowana nie tylko na samym doradztwie prawnym. Przedsiębiorcy coraz częściej oczekują bardziej rozbudowanych usług, obejmujących chociażby analizy podatkowe i optymalizacyjne, wsparcie przy pozyskiwaniu środków z funduszy UE czy zarządzanie ryzykiem. Kancelaria powinna zatem wykazywać zdolność do sprawnego operowania zleceniami i projektami, które charakteryzują się złożoną strukturą. Obecnie od specjalistów często oczekuje się doświadczenia chociażby w obsłudze zarówno spółek prawa handlowego, jak i klientów sektora publicznego czy funduszy inwestycyjnych.

Audyty i analizy

Współpraca przedsiębiorstwa z kancelarią prawną powinna skupiać się również na kwestiach prognostycznych. Specjaliści muszą być zaznajomieni z metodami monitorowania zmian legislacyjnych, a także oceny ich potencjalnego wpływu na aktualne i przyszłe działania klienta. Oferta kancelarii powinna zatem obejmować kompleksowe analizy i audyty, które potwierdzają zgodność podejmowanych operacji z obecnymi przepisami. Do jej zadań należy też opracowywanie wewnętrznych procedur, pozwalających na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia naruszeń prawnych w obrębie podmiotu. W środowisku korporacyjnym szczególnie cenione są kancelarie z doświadczeniem w obsłudze przedsiębiorstw, które działają w branżach regulowanych – np. sektorze finansowym czy energetyce. Brak stosowania się do przepisów jest w ich przypadku szczególnie ryzykowny, ponieważ może prowadzić do nałożenia sankcji administracyjnych, kar i poważnego naruszenia reputacji firmy.

Obsługa transgraniczna

Obecnie wiele polskich przedsiębiorstw wychodzi poza granice krajowego rynku. Odbywa się to zarówno poprzez działalność eksportową, jak i uruchamianie zagranicznych oddziałów firmy czy uczestnictwo w międzynarodowych strukturach kapitałowych. Dla takich podmiotów kluczowym aspektem jest odpowiednia strategia prawna, która uwzględni zróżnicowane wymogi prawne, formalne i regulacyjne poszczególnych państw. Kancelaria powinna zatem zapewniać kompleksową obsługę transgraniczną w zakresie przedsięwzięć gospodarczych. Dotyczy to chociażby transakcji licencyjnych, transferów własności intelektualnej, zabezpieczeń kontraktowych w zagranicznych systemach, strukturyzowania inwestycji kapitałowych czy zakładania podmiotów zależnych w innych krajach. Specjaliści muszą też wykazywać się odpowiednimi kompetencjami przy pozyskiwaniu inwestorów czy zakupie spółek zagranicznych.

Zasady współpracy i kompetencje

Współpraca z kancelarią prawną powinna bazować na jasno sprecyzowanych zasadach, których kluczowym elementem jest przede wszystkim przejrzysta polityka wynagrodzeń. Zależnie od specyfiki i zapotrzebowania, przedsiębiorcy mają do wyboru różne rozwiązania. Do najpopularniejszych należy wynagrodzenie ryczałtowe za stałą obsługę prawną, a także ustalenie stawek godzinnych w przypadku spraw o trudnym do przewidzenia zakresie. W sprawach spornych lub transakcyjnych. wypłacana może być premia za wynik. Dla zapewnienia bezpieczeństwa i pełnej transparentności rozliczeń, warto zweryfikować kancelarię pod kątem dokumentowania ustaleń w formie umów ramowych lub kart zleceń. Aby finalnie potwierdzić kompetencje specjalistów, najlepiej ocenić ich skuteczność pod względem praktycznym. Poza wiedzą teoretyczną, duże znaczenie ma doświadczenie kancelarii w reprezentowaniu klientów przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz w postępowaniach mediacyjnych czy egzekucyjnych. Dobrym rozwiązaniem może być zapoznanie się z umiejętnościami negocjacyjnymi zespołu, co jest szczególnie istotne przy restrukturyzacjach, przetargach czy fuzjach. Pod uwagę warto wziąć również sam sposób zarządzania dokumentacją oraz terminowość działań.