Rola szacowania ryzyka w systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI) zgodnym z ISO/IEC 27001

0
167
5/5 - (1 vote)

Dbanie o bezpieczeństwo informacji i danych to wyzwanie, któremu muszą sprostać różne typy organizacji. Najlepszą metodą ochrony tych zasobów jest wdrożenie międzynarodowego standardu ISO 27001. Jakie elementy składają się na system zarządzania bezpieczeństwem informacji? Jak szacowanie ryzyka wpływa na rozwój organizacji? Sprawdź, na czym polega certyfikacja ISO 27001 i dowiedz się, dlaczego warto wziąć w niej udział!

ISO 27001 – definicja i podstawowe informacje

ISO 27001 czy też ISO/IEC 27001 jest międzynarodową normą, która wyznacza zasady działania i standardy w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji. Co więcej, precyzyjnie określa również sposób wdrożenia, utrzymania, a w przyszłości – dalszego doskonalenia procesu. Ponadto istotnym aspektem tej normy pozostają także wytyczne analizowania, szacowania i zarządzania ryzykiem. Warto dodać, że organizacje, które wdrożą prawidłowo ISO 27001, mogą później starać się o uzyskanie prestiżowego certyfikatu przyznawanego przez jednostkę certyfikującą. Jedną z największych zalet tej normy jest jej uniwersalny charakter. Nie zawarto w niej ścisłych wymagań technicznych, dlatego można ją dostosować bezpośrednio do potrzeb danego przedsiębiorstwa i specyfiki konkretnej branży.

System zarządzania bezpieczeństwem informacji – czym jest i na czym polega?

System zarządzania bezpieczeństwem informacji (w skrócie SZBI) – ujmując najprościej – stanowi strategię ochrony zasobów. W praktyce jest to ogólny zbiór procedur, polityk i zalecanych działań. Wymagania dotyczące tego, jak powinien działać SZBI, stawia wspomniana norma ISO 27001. Wdrożenie tych rozwiązań nie jest jednak obowiązkowe, a organizacje, decydując się na zastosowanie standardu, robią to dobrowolnie. Samo bezpieczeństwo informacji skupia się na zachowaniu poufności, integralności oraz dostępności informacji, a także obszarach, takich jak bezpieczeństwo: osobowe, fizyczne, prawne i teleinformacyjne.

Jak przebiega proces certyfikacji ISO 27001?

Proces certyfikacji składa się z kilku etapów. Jego zasadnicza część to przede wszystkim audyt certyfikacyjny – musi go przeprowadzić niezależna strona, którą jest w takich przypadkach jednostka certyfikująca specjalizująca się w ISO 27001. W trakcie całego procesu audytorzy sprawdzają, czy wdrożone rozwiązania spełniają wymagania normy i sporządzają raport, na którego podstawie jednostka oceniająca zgodność wystawia lub odrzuca certyfikat.

Dlaczego bezpieczeństwo informacji i szacowanie ryzyka jest ważne dla organizacji?

Korzyści z wdrożenia systemowego zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa informacji obejmują wiele płaszczyzn, w tym biznesową i marketingową. Przede wszystkim organizacja zyskuje narzędzia, które pomagają w nadzorze nad zasobami, a także ich skuteczną ochroną. Wpływa to bezpośrednio na uporządkowanie procesów i efektywniejsze zarządzanie ryzykiem. Wzięcie udziału w certyfikacji ISO 27001 i uzyskanie dokumentu potwierdzającego zgodność z międzynarodową normą pozytywnie oddziałuje również na wizerunek organizacji. Klienci czy partnerzy biznesowi są bardziej skłonni zaufać organizacji, która dysponuje prestiżowym certyfikatem, który stanowi dowód na to, jak wielką wagę przykłada do ochrony zasobów. Zastosowanie wymagań ISO 27001 i zainwestowanie w proces certyfikacji pozwala na skuteczne budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku.